Anders Zorn – från dalkarl till världskänd konstnär

Anders Zorn

En unik talang från Mora

Anders Zorn föddes den 18 februari 1860 i Utmeland utanför Mora. Hans mor, Grudd Anna Andersdotter, var en ogift kvinna från trakten, medan hans far, Leonard Zorn, var en tysk bryggmästare från Bayern som arbetade i Uppsala. Fadern dog i Helsingfors när Anders var tolv år, och de träffades aldrig. Uppväxten skedde hos morföräldrarna i Mora, där han redan som barn visade en stor konstnärlig begåvning. Han täljde figurer av trä, ofta hästar och människor, och dessa skapelser väckte snabbt beundran i trakten.

Med ett arv från sin far kunde Zorn börja studera i Enköping, där han lärde sig rikssvenska – i Mora talades vid den tiden endast moramål. Han visade en exceptionell talang för teckning, och lärare uppmuntrade honom att fortsätta på den konstnärliga banan. Vid 15 års ålder kom han in på Konstakademien i Stockholm, där han först utbildade sig till skulptör men snart bytte inriktning till måleri.

Konstnärlig genombrott och internationella framgångarKonstnärlig genombrott och internationella framgångar

Zorn debuterade som konstnär på en elevutställning 1880 med akvarellen I sorg, ett porträtt av en ung kvinna med flor. Målningen fick lysande kritik, och han började få uppdrag från förmögna familjer i Stockholm. Hans detaljrika porträtt och förmåga att fånga ljus i akvarell gjorde honom snabbt populär.

Efter att ha etablerat sig i Sverige begav sig Zorn ut i världen. Till skillnad från många av sina samtida konstnärer, som reste till Paris, valde han att inleda sin internationella karriär i England och Spanien. I Madrid inspirerades han av de stora mästarna och målade 1883 Kärleksnymf, ett verk som blev hans stora genombrott.

Zorns unika teknik och känsla för ljus reflekterades särskilt i hans avbildningar av vatten. Han utvecklade en förmåga att fånga rörelser och speglingar på vattenytor, något som kom att bli en av hans signaturstilar.

Kärlek och resor

Under ett porträttuppdrag i Stockholm 1881 träffade Zorn sin blivande hustru, Emma Lamm. Hon kom från en förmögen judisk köpmansfamilj, och eftersom Zorn vid den tiden ännu inte var ekonomiskt etablerad, förlovade de sig i hemlighet. Först 1885, när Zorn skapat sig en stabil karriär, kunde de gifta sig.

Paret gav sig ut på en lång bröllopsresa genom Europa och Mellanöstern, men resan blev dramatisk. I Ungern insjuknade Zorn i tyfoidfeber och blev svårt sjuk. Efter månader av återhämtning kunde de fortsätta sin resa, och vid återkomsten till Sverige slog de sig ner i Mora, där de lät bygga Zorngården.

Framgång i USA och porträtt av presidenter

I takt med att Zorns rykte växte började han få uppdrag i USA. År 1893 reste han dit för första gången och fick snart beställningar från några av landets mest inflytelserika personer. Bland hans mest berömda verk från denna period finns porträtt av tre amerikanska presidenter:

  • Grover Cleveland (1899)
  • Theodore Roosevelt (1905)
  • William Taft (1911)

Porträttet av Taft hänger fortfarande i Vita huset. Zorn blev särskilt uppskattad i USA, där han ansågs personifiera den amerikanska drömmen – en man som kom från enkla förhållanden och arbetade sig upp till internationell berömmelse genom sin egen talang.

Framgång i USA och porträtt av presidenter

Folkliv och nakenstudier

Trots sin internationella berömmelse förblev Zorn starkt förankrad i sin hembygd. Han målade många verk som skildrade den svenska landsbygden, särskilt Dalarna. Hans mest berömda folklivsmålning är Midsommardans (1897), där han fångade den svenska sommarens ljus och glädje.

Ett annat återkommande motiv i Zorns konst var nakenstudier. Han målade ofta kvinnor i naturliga miljöer, ofta vid vatten. Hans sätt att skildra nakna kvinnokroppar och ljusets reflektion i vattnet blev ett signum, men samtidigt kritiserades han av vissa samtida röster som menade att hans verk hade en voyeuristisk ton.

Skulptur och etsning

Förutom måleri arbetade Zorn även med skulptur och etsning. Han inspirerades av Rembrandt och blev en mästare i etsningsteknik, där han med täta streck byggde upp motiv. Totalt skapade han 289 etsningar, varav många porträtt.

Han utförde även flera skulpturer, bland annat:

  • Faun och nymf (1896)
  • Gustav Vasa (1903), staty i Mora
  • Morgonbad (1909), bronsstaty vid Zorngården

Ett liv i lyx och excess

Med framgångarna kom också ett utsvävande liv. Zorn var känd för att leva stort, hålla stora fester och ha ett extravaganta vanor. Han och Emma umgicks med många av tidens största kulturpersonligheter, bland annat Carl och Karin Larsson, Albert Edelfelt och prins Eugen.

Men trots sitt välstånd och sina kontakter med kungligheter och presidenter, kände sig Zorn aldrig riktigt accepterad av den svenska borgarklassen. Han led av mindervärdeskomplex och dränkte ofta sin osäkerhet i alkohol.

Sjukdom och död

Under sina sista år blev Zorn alltmer plågad av hälsoproblem. Hans alkoholkonsumtion hade lett till svår fetma och dålig hälsa. Sommaren 1920 rapporterade en vän att han var ”alldeles slut efter supning i Sandhamn och har ej kunnat måla på hela tiden”. Den 22 augusti samma år avled han på Mora lasarett av blodförgiftning.

Begravningen i Mora kyrka blev en nationell händelse, och extratåg sattes in från Stockholm för att transportera alla sörjande.

Zorngården – arvet efter en mästare

Efter Zorns död tog Emma hand om hans konstnärliga arv. Hon donerade parets hem, Zorngården, till svenska staten och grundade Zornsamlingarna, som idag är ett av Sveriges mest betydelsefulla konstnärsmuseer. Museet innehåller många av hans mest kända verk samt föremål från hans resor och personliga liv.

En odödlig konstnär

Anders Zorns arv lever vidare som en av Sveriges största konstnärer. Hans förmåga att fånga ljus och rörelse gör honom tidlös, och hans verk fortsätter att fascinera både svenska och internationella konstälskare. Hans målningar säljs idag för mångmiljonbelopp, och hans namn är fortfarande synonymt med svensk konst på högsta nivå.