Färgfantast och formsprängare – Karl Axel Pehrson

Karl Axel Pehrson är en av Sveriges mest egensinniga och färgstarka konstnärer. Han rörde sig fritt mellan måleri, grafik, skulptur och formgivning, och var aldrig rädd för att tänja på gränserna mellan verklighet och fantasi. Pehrson är kanske mest känd för sina surrealistiska landskap och fantasiväsen – och för att ha designat Guldbaggen, det prestigefyllda priset inom svensk film. Hans konstnärskap bär spår av både lekfullhet och djup, och hans värld är en där naturens organiska former förvandlas till något drömlikt och ibland nästan mytiskt.

Karl Axel Pehrsons väg till konsten

Karl Axel Pehrson föddes 1921 i Stockholm. Han växte upp i en tid då Sverige förändrades snabbt – modernismen gjorde sitt intåg, men Pehrson valde sin egen väg. Han utbildade sig vid Konstfack i Stockholm och senare på Konsthögskolan, där han utvecklade sitt bildspråk bortom den tidens dominerande stilar.

Under 1940- och 50-talen började han hitta sin särprägel. Med inspiration från naturen, mikroskopiska organismer och havets djup skapade han en visuell värld som vägrade vara realistisk men ändå kändes förankrad i något organiskt och ursprungligt. Det var också under denna tid som han inledde sitt långa samarbete med konstinstitutioner och började ställa ut regelbundet.

Karl Axel Pehrsons väg till konsten

Naturens fantasiväsen i Karl Axel Pehrsons konst

Pehrsons målningar är fyllda av fantasidjur, svävande växter och underjordiska landskap som verkar befolka en annan dimension. Trots sin detaljrikedom känns motiven aldrig överlastade. Det finns en tydlig struktur i kaoset – ett slags biologiskt system, där varje element tycks ha en funktion.

Hans bildvärld påminner ibland om vetenskapliga illustrationer, men de organismer han målade finns bara i hans huvud. Han hämtade ofta inspiration från havets djup, mikroskopbilder och botanik, vilket gjorde att hans konst kunde ses som en slags fiktiv naturhistoria. I detta skapade han också en känsla av kontinuitet – en evolution i sin egen konstvärld.

Pehrsons unika teknik och materialval

Karl Axel Pehrson arbetade i flera olika tekniker, men hans mest uppskattade verk är ofta de i gouache, olja och grafik. Han hade en enorm känsla för färg, och paletten kunde variera från dova naturtoner till lysande neonfärger. Det som särskiljer honom är hans sätt att använda färg inte bara som dekoration, utan som ett uttrycksmedel med eget liv.

Han var också en mästare på att kombinera olika material, vilket märks i hans tredimensionella verk. Hans skulpturer bär samma organiska formspråk som målningarna – ibland med inslag av metall, glas eller trä, vilket gav en taktil känsla. Även hans grafiska blad är tekniskt avancerade, där han experimenterade med etsningar och litografier för att få fram rätt struktur och känsla.

Symboler, mystik och evolution

Pehrsons konst är fylld av symboler, även om han själv sällan förklarade deras betydelse. Hans verk kan ses som mytologiska kartor över en okänd värld. Ofta återkommer motiv som spiralformer, ögon, frökapslar och vattenliknande miljöer – element som ger känslan av rörelse, förändring och livets kretslopp.

Det finns en underliggande mystik i hans bildvärld, men också humor. Pehrson balanserade det allvarliga med det lekfulla, och han uppmuntrade betraktaren att tolka fritt. Det evolutionära temat är centralt – både i form av konstnärlig utveckling och i motiven, där organismerna tycks mutera och växa för varje verk.

Symboler, mystik och evolution

Guldbaggen – Pehrsons ikoniska design

Ett av Karl Axel Pehrsons mest kända verk är utan tvekan designen av filmpriset Guldbaggen. Priset instiftades 1964 av Svenska Filminstitutet och Pehrson fick uppdraget att formge själva statyetten. Han valde baggen – ett litet och till synes oansenligt djur – och förvandlade det till en glänsande symbol för filmens konst.

Guldbaggen är idag ett av Sveriges mest igenkännbara kulturpriser, och Pehrsons skulptur har blivit ett kulturarv i sig. Den speglar också mycket av det han stod för: naturens formspråk, glimten i ögat och en vilja att göra något annorlunda.

Några fakta om Guldbaggen:

  • Material: Formgiven i koppar, senare i brons med guldplätering
  • Första utdelning: 1964
  • Inspiration: Dödskalbaggen, symbol för förvandling och mysterium
  • Symbolik: Övergången från det lilla till det stora – från obemärkt till prisbelönt

Karl Axel Pehrson och hans plats i konsthistorien

Trots sin unika stil har Karl Axel Pehrson inte alltid haft en självklar plats i den svenska konstkanon. Hans konst låg ofta i periferin till de stora rörelserna som dominerade under 1900-talet – som modernismen och minimalismen. Men det är just det som gör honom intressant: han vägrade att följa rådande trender och skapade sitt eget universum.

Idag betraktas Pehrson allt mer som en pionjär inom svensk surrealism och organisk konst. Flera av hans verk finns i Moderna Museets samlingar, och han har blivit föremål för nya utställningar och återupptäckter. Hans konst talar till en ny generation som uppskattar det detaljrika, det mystiska och det fria i formspråket.

Ett levande arv av Karl Axel Pehrsons vision

Efter Karl Axel Pehrsons död 2005 har intresset för hans verk växt. Hans visionära bildvärld inspirerar inte bara konstnärer utan även designers, illustratörer och filmskapare. I en tid där gränserna mellan konstformer suddas ut, känns hans konst mer relevant än någonsin.

Det är också tydligt att Pehrsons konst rymmer en tidlöshet – hans fiktiva naturvärldar känns varken gamla eller nya, utan som något ur en parallell verklighet. Genom att konsekvent följa sin egen väg har Karl Axel Pehrson lämnat efter sig ett av de mest säregna och fantasirika konstnärskapen i svensk konsthistoria.