Bruno Liljefors – Mästaren av djur och natur

Bruno Liljefors

Bruno Liljefors Uppväxt och tidiga årBruno Liljefors Uppväxt och tidiga år

Bruno Liljefors föddes den 14 maj 1860 i Uppsala i en borgerlig familj. Hans far, Anders Liljefors, var en välkänd handelsman, och modern Maria Margareta Lindbäck skötte hemmet. Familjen levde ett tryggt och stabilt liv, men Bruno var ett svagt och sjukligt barn. Hans hälsa gjorde att han ofta tvingades stanna inomhus, där han ägnade timmar åt att teckna. Hans tidiga konstnärliga begåvning visade sig snabbt, och han hade en förmåga att fånga djurens rörelser med en imponerande detaljrikedom.

För att stärka sin fysik rekommenderades han att vistas mer utomhus. Där, i de uppländska skogarna och på ängarna, utvecklade han en djup förståelse för djurlivet. Han observerade rävar, fåglar och rådjur på nära håll, något som senare kom att prägla hans konst. Naturen blev hans andra hem, och han lärde sig att smyga och röra sig tyst för att kunna studera djuren utan att störa dem.

Under tonåren visade han även en stor fallenhet för fysisk aktivitet och blev en skicklig gymnast. Tillsammans med sina bröder Carl och Pontus bildade han akrobatgruppen ”Bröderna Manzondi”, och de uppträdde på olika scener i Sverige. Bruno var särskilt skicklig i barrgymnastik och menade senare i livet att hans goda fysik hjälpte honom att ta sig fram i svår terräng när han jagade eller letade efter motiv till sina målningar.

Konststudier och influenser

Vid 19 års ålder, 1879, antogs Bruno Liljefors till Konstakademien i Stockholm. Det var en tid då akademiens undervisning fortfarande dominerades av traditionella ideal, där fokus låg på klassiska studier av antika skulpturer och akademiskt måleri. Bruno trivdes inte helt med denna form av undervisning, men han var en ambitiös och driven elev. Han utvecklade snabbt sin skicklighet och blev särskilt intresserad av att skildra djur i rörelse.

Vid akademien lärde han känna flera konstnärer som senare skulle bli stora namn, bland annat Anders Zorn. De två blev nära vänner och delade en passion för att skildra livet och rörelsen i naturen. Bruno finansierade sina studier genom att sälja djurmålningar till tidningar som Ny Illustrerad Tidning, där han fick mellan 30 och 40 kronor per bild – en betydande summa vid den tiden.

Efter tre år vid akademien började han känna sig alltmer begränsad av undervisningen. När två av skolans mest framstående lärare gick bort förändrades atmosfären, och reglerna blev striktare. Liljefors, som ofta var frånvarande för att jaga och måla i naturen, fick allt svårare att följa skolans regler. Till slut tog han samma beslut som Anders Zorn – han lämnade akademien 1882 för att söka sin egen väg som konstnär.

Han reste ut i Europa för att vidareutbilda sig och få inspiration. I Düsseldorf tog han lärdom av den tyske djur- och jaktmålaren Carl Friedrich Deiker, vars detaljrika och realistiska stil påverkade honom djupt. Under sina resor till Frankrike och Italien kom han även i kontakt med impressionismen, en konstnärlig rörelse som han skulle influeras av genom sin användning av ljus och snabba penseldrag. Dessutom fascinerades han av japanska träsnitt, där djuren ofta avbildades som en naturlig del av landskapet snarare än som isolerade motiv.

Konststudier och influenser

Bruno Liljefors Genombrott och konstnärlig stil

Under 1880-talet började Bruno Liljefors utveckla den stil som skulle göra honom berömd. Han avvek från det sentimentala och idylliska sättet att skildra djur, som var vanligt under denna tid, och skapade istället dramatiska scener där djur kämpade för sin överlevnad.

Hans målningar präglas av:

  • Exakt och anatomiskt korrekt återgivning av djurens rörelser
  • Impressionistiska penseldrag och ljusskildringar
  • Dramatik och dynamik, ofta med jaktmotiv
  • Stämningsfulla landskap där djuren smälter in i sin omgivning

En av hans tidiga genombrottsmålningar var Rävfamilj i tidig sommarmorgon (1882), där han skildrade en rävhona med sina ungar i ett gryningsljus. Detta verk visar hans förmåga att kombinera en känsla av stillhet med rörelse och spänning.

Hans mest kända verk, Havsörnar (1897), är en dramatisk skildring av två örnar i flykt. Det är ett kraftfullt och realistiskt porträtt av rovfåglar i deras naturliga miljö, och tavlan är ett av hans mest uppskattade verk internationellt.

Bruno Liljefors och jaktens betydelse för konsten

För Bruno Liljefors var jakten mer än bara en hobby – det var en viktig del av hans konstnärliga process. Genom att jaga kunde han studera djurens beteenden på nära håll och förstå deras anatomi i detalj.

På sin jaktstuga på Bullerön i Stockholms skärgård tillbringade han långa perioder med att observera fågellivet. Han byggde till och med en konstgjord damm där han kunde studera sjöfåglars rörelser i vattnet. Han var övertygad om att en konstnär måste ha en djup förståelse för sina motiv för att kunna skildra dem trovärdigt.

Hans jaktintresse gjorde honom dock kontroversiell. Vissa kritiker menade att en djurmålare borde älska djuren snarare än att jaga dem, men för Liljefors var det en naturlig del av livet. Hans mål var att visa djuren i deras verkliga miljö, utan sentimentalitet eller försköning.

Bruno Liljefors och jaktens betydelse för konsten

Internationellt erkännande och sena år

Bruno Liljefors blev en av Sveriges mest kända konstnärer, och hans verk såldes både nationellt och internationellt. 1906 blev han invald i Berlins konstakademi, en stor ära för en svensk konstnär. 1919 tilldelades han en hedersdoktorstitel vid Rostocks universitet, vilket ytterligare befäste hans status som en av Europas främsta djurmålare.

Under sina sista år bodde han i en våning i Sportpalatset på Kungsholmen i Stockholm. Han skrev sina memoarer, Det vildas rike (1934), där han reflekterade över sitt konstnärskap, sin jaktpassion och sin syn på naturen.

Han fortsatte att måla ända till slutet av sitt liv. Den 18 december 1939 avled han i Stockholm, 79 år gammal. Han begravdes på Uppsala gamla kyrkogård, där hans grav idag är en plats som besöks av konstälskare och naturvänner.

Arvet från Bruno Liljefors

Bruno Liljefors revolutionerade djurmåleriet och hans inflytande lever vidare än idag. Hans sätt att skildra djur i sin naturliga miljö har inspirerat generationer av konstnärer.

Hans målningar finns idag på Nationalmuseum i Stockholm, Göteborgs konstmuseum, Thielska galleriet och flera internationella museer. 2004 såldes en av hans målningar för 4,2 miljoner kronor, ett bevis på att hans verk fortfarande är eftertraktade.

Bruno Liljefors var inte bara en konstnär – han var en naturens skildrare, en äventyrare och en sann mästare på att fånga livets dramatik i sina målningar.