Ernst Billgren

Ernst Billgren

Ernst Billgrens konstnärskap trotsar alla regler

Sedan mitten av 1980-talet har Ernst Billgren varit ett av de mest färgstarka namnen i svensk konst. Redan under sina år på Valands konsthögskola i Göteborg blev han en central del av det postmoderna genombrottet, tillsammans med namn som Max Book och Dan Wolgers. Men medan många andra följde traditionens ramar, valde Billgren en annan väg – en väg där natur möter sagor, där gräsänder får hovkläder och där nationalromantiken får ett ironiskt leende.

Billgrens konst är lekfull men aldrig lättsam. Hans verk rör sig fritt mellan högt och lågt, mellan kitsch och klassiskt, ofta med en blinkning till konsthistorien. Det är denna balansgång mellan allvar och absurd humor som gjort honom så inflytelserik. Han har själv sagt att han genom att måla andras bilder slipper sin egen smak – vilket i sin tur öppnar upp för större frihet. Det är inte bara konst, det är en pågående diskussion om vad konst kan vara.

Han har även gjort sig ett namn utanför konstens väggar. Billgren har arbetat med teater, film, musik, litteratur, möbeldesign och scenografi. Hans bok ”Vad är konst?” och dess uppföljare belyser just de frågor som präglar hans eget skapande – vad är bra och dålig konst, och spelar det ens någon roll?

Djuren, sagorna och det absurda i Ernst Billgrens bildvärld

Djur är centrala i Billgrens konst – ofta uppklädda, ibland till synes förlorade i surrealistiska interiörer eller gömda i landskap som påminner om både barockens dramatik och folksagornas mörker. De rör sig i en värld där verklighet och fantasi smälter samman, där man lika gärna kan möta en and i renässanskläder som ett rådjur i ett modernt kök.

Han inspirerades tidigt av bröderna Grimms sagor, och det märks. Verken är laddade med symbolik och stämning, men samtidigt finns där ett slags stillsam ironi. Målningarna kan uppfattas som vackra vid första anblicken, men när du tittar närmare blir de ofta märkliga, drömlika, ibland till och med skrämmande.

Denna blandning av mytologi, natur och kultur är en röd tråd genom hela hans konstnärskap. Ett vardagsrum blir en skådeplats för existentiella frågor, en and i olja bär på mer symbolik än vad som ryms i en hel roman. Det är konst som både förför och förvirrar, alltid med en stark visuell närvaro.

Ernst Billgren och klassikerna i ny kostym

Ett av de mest uppmärksammade dragen i Ernst Billgrens senare konst är hans bearbetning av äldre konstverk. I utställningen Ernst Billgren – nya minnen på Nationalmuseum visas flera verk som utgår från kända målningar, däribland Karl XII:s likfärd av Gustaf Cederström. Men i Billgrens version lyfts den döde kungen upp i luften – bokstavligen. I verket Karl XII:s luftfärd svävar kroppen över sina bärare, och verket förvandlas från hjälteepos till absurd teater.

Det är en tydlig demonstration av Billgrens konstnärliga strategi: att låna det bekanta och göra det främmande. Han kombinerar klassicismens formspråk med populärkulturella inslag, ofta med oväntade resultat. Ett romantiskt skepp kraschar in i en katedral. Stilleben faller gradvis samman mot undergång. Det klassiska blir till samtida kommentar.

Per Hedström, kurator för utställningen, menar att Billgrens sätt att hantera konsthistorien är unikt. Genom att citera, kommentera och omvandla gamla motiv lyckas han väcka nytt liv i något som annars riskerar att bli musealt och dött.

Ernst Billgren och klassikerna i ny kostym

Ernst Billgrens mångsidighet

  • Tekniker: Oljemåleri, skulptur, grafik, mosaik, trä, kakel, glas, brons, betong
  • Konstnärliga uttryck: Film, musik, litteratur, performance, scenografi, debatt
  • Teman: Mytologi, natur, sagor, nationalromantik, absurditet, postmodernism
  • Kända verk: Karl XII:s luftfärd, Kyrka, Diana, Beskyddare
  • Samlingar: Representerad på Nationalmuseum, Moderna museet, Göteborgs konstmuseum

Hans konst är inte bara mångsidig till form och uttryck – den rör sig också över många discipliner, ofta samtidigt. Det är ett konstnärskap som vägrar begränsas.

Wilhelm von Kröckert – ett namn, en tanke

År 2015 berättade Ernst Billgren att han bytt namn till Wilhelm von Kröckert, en kombination av hans andra förnamn och hans mors flicknamn. Syftet? Dels att återknyta till sina rötter, dels att utforska vad ett konstnärsnamn egentligen betyder. Hur påverkas verket om konstnären bakom bär ett annat namn?

Namnbytet var aldrig formellt, men det ställde frågor som är typiska för Billgren. Vad är varumärke i konstvärlden? Hur mycket är konstnären själv en del av verket? Och kan ett namn förändra hur publiken uppfattar en målning?

Denna typ av metareflektion är vanlig i hans arbete. När han ställer ut 25 nya verk på Nationalmuseum är det inte bara nya motiv som presenteras – det är en ny dialog med det förflutna, en ny möjlighet att ställa frågor snarare än att ge svar.

Ernst Billgren i offentligheten och det privata

Ernst Billgren är inte bara konstnär, han är också en offentlig person. Han har medverkat i tv, varit programledare, skrivit böcker och deltagit i kulturdebatter. Samtidigt har han lyckats behålla en viss mystik – kanske just för att han så ofta spelar med roller, med namn, med förväntningar.

Privat var han gift med konstnären Helene Billgren mellan 1983 och 2012, och har två barn: Elsa Billgren, känd från tv och sociala medier, och Sigge Billgren. Sedan 2014 är han gift med Julia Billgren.

Men även det privata tycks ibland vara en del av hans konstnärliga persona. När han talar om konst är det ofta med samma blandning av allvar och lek som präglar hans bildvärld. Gränsen mellan liv och verk, mellan tanke och tavla, är tunn – och kanske är det just det som gör Ernst Billgren så svår att få grepp om, och samtidigt så svår att slita blicken från.

Ernst Billgren i offentligheten och det privata

Natur, nostalgi och det oväntade i Billgrens konst

Naturens plats i Ernst Billgrens konst är självklar, men den är aldrig bara bakgrund. Den är huvudperson. Ofta syns motiv från skog, sjö och djurvärld – men alltid med en twist. Ett rådjur stirrar på dig från en hotellobby. En and trippar omkring i ett ornamenterat rum. Det bekanta blir främmande, det vackra får en oroande underton.

Samtidigt finns där en stark känsla av nostalgi. Inspiration hämtas från barndomsrummets berättelser, från tysk romantik, från nordisk melankoli. Men även dessa referenser förvandlas till något nytt. Det är inte ren återgivning – det är transformation.

Konsten blir ett sätt att förhålla sig till samtiden, men också till traditionen. I varje målning finns ett eko av något äldre, något som fanns innan – men också en tydlig känsla av att Billgren vill visa oss vad det betyder nu.

Och kanske är det där vi hittar nyckeln till varför Ernst Billgren fortfarande är en av Sveriges mest intressanta konstnärer. För att han med varje penseldrag påminner oss om att konst inte är svar – det är frågor, förklädda i färg. Och kanske är det just därför hans namn, Ernst Billgren, fortsätter väcka så mycket fascination.