Wilhelm Kåge var en av Sveriges mest inflytelserika konstnärer och keramiker under 1900-talet. Hans arbete som konstnärlig ledare för Gustavsbergs porslinsfabrik formade svensk designhistoria och hans stilrena serviser, färgstarka konstgods och nyskapande formgivning lever kvar än idag. Här får du en närmare titt på hans liv, hans konst och hans betydelse för svensk keramik.
Tidiga år och konstnärlig utveckling
Wilhelm Kåge föddes 1889 i Stockholm som yngst av sju syskon i en välbärgad familj. Trots att han hade svårt för skolan visade han tidigt konstnärliga talanger, särskilt inom teckning och måleri. Redan som 12-åring fick han måla skyltar åt en lokal slakteributik, vilket blev hans första uppdrag som konstnär.
Hans konstnärliga utbildning började på Tekniska skolan i Stockholm, men han trivdes inte och valde istället Valands konstskola i Göteborg där han studerade för Carl Wilhelmson. Senare fortsatte han sina studier i Köpenhamn under Johan Rohde, där han för första gången kom i kontakt med modern konst och inspirerades av konstnärer som Pierre Bonnard. Denna period formade hans syn på färg, form och material och blev avgörande för hans framtida skapande.
Wilhelm Kåges arbete med Gustavsbergs porslinsfabrik
År 1917 fick Kåge sitt stora genombrott när Svenska Slöjdföreningen satte honom i kontakt med Gustavsbergs porslinsfabrik. Fabriken behövde nya produkter inför Hemutställningen på Liljevalchs, och Kåge fick uppdraget att skapa en servis som skulle spegla en modern livsstil. Resultatet blev Liljeblå, även kallad ”arbetarservisen”, som snabbt blev populär.
Efter utställningen anställdes han som konstnärlig ledare för fabriken, en roll han hade fram till 1949. Under sin tid på Gustavsberg skapade han över 30 olika serviser och introducerade flera ikoniska serier. Några av hans mest kända verk från denna tid är:
- Pyro – en ugnssäker vardagsservis som lanserades 1929 och blev en storsäljare i svenska hem.
- Guldstjärna – en elegant servis i benporslin som tillverkades under flera decennier.
- Praktika – kallad ”funktionalismens servis”, skapad med multifunktionella delar för en rationell vardag.
Hans arbete var alltid en balans mellan konstnärligt uttryck och praktisk funktion, något som satte standarden för modern svensk design.

Wilhelm Kåges arbetarservisen
Wilhelm Kåges konstnärliga höjdpunkt med Argenta och Farsta
Utöver serviserna skapade Wilhelm Kåge konstgods som blev internationellt uppmärksammat. På Stockholmsutställningen 1930 presenterade han Argenta, en serie keramik med djupgrön glasyr och dekor i äkta silver. Motiven inspirerades ofta av mytologiska figurer som drakar, sjöjungfrur och dansande najader, vilket gav ett unikt och exklusivt uttryck.
Under samma period utvecklade han Farstagodset, ett högbränt stengods där han experimenterade med olika leror, glasyrer och bränningstekniker. Farsta utmärkte sig genom sina jordnära färger och rustika former, och varje föremål blev i princip unikt. Det var denna serie som Kåge själv höll allra närmast hjärtat.
Här är några exempel på vad som gör Argenta och Farsta så speciella:
- Argenta hade en grön kopparglasyr och silverdetaljer som gav en exklusiv känsla.
- Farstagodset inspirerades av asiatisk keramik och kännetecknas av naturliga färgskiftningar.
- Båda serierna är idag mycket eftertraktade på konst- och auktionsmarknaden.

Wilhelm Kåge Argenta
Gustavsbergs studio och samarbetet med Stig Lindberg
År 1942 tog Kåge ett nytt initiativ när han grundade Gustavsbergs Studio tillsammans med sin adept Stig Lindberg och drejaren Berndt Friberg. Studion fungerade som ett kreativt laboratorium där konstnärerna kunde experimentera med nya tekniker och skapa exklusivt konstgods vid sidan av fabriksproduktionen.
Här skapades bland annat färgglada fajanser, fantasifulla former och nya glasyrer som bröt med den strama traditionen inom svensk keramik. Samarbetet med Stig Lindberg var särskilt betydelsefullt, och när Lindberg tog över som konstnärlig ledare 1949 fortsatte Kåge som konstnärlig innovatör och mentor.
Wilhelm Kåges betydelse för svensk design
Wilhelm Kåges bidrag till svensk design går långt bortom hans egna verk. Han var en centralgestalt i utvecklingen av funktionalismen inom keramiken, där vardagsföremål skulle vara vackra, praktiska och tillgängliga för alla. Samtidigt skapade han konstgods som höjde den estetiska nivån och gav Sverige en starkare position internationellt.
Hans arbeten finns idag representerade på flera stora museer, bland annat Nationalmuseum i Stockholm, Röhsska museet i Göteborg och Victoria and Albert Museum i London. För samlare världen över är hans serviser, konstgods och unika Farsta-pjäser högt värderade och eftertraktade.
Det är just denna kombination av funktion, form och konstnärlig frihet som gör Wilhelm Kåge till en av de mest betydelsefulla namnen inom svensk keramik, och hans inflytande märks fortfarande i samtida design. Många av de serviser och konstverk som skapades under hans tid för Gustavsbergs porslinsfabrik betraktas idag som tidlösa mästerverk av Wilhelm Kåge.